Koncepcja Pracy Przedszkola nr 107 „SŁONECZKO” na lata 2014-2019
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w:
- Ustawie o Systemie Oświaty
- Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego
- Statucie Przedszkola Nr 107 Słoneczko
- Zestawie programów realizowanych w przedszkolu
- Rocznym Planie Pracy
- Koncepcji dyrektora dotyczącej funkcjonowania i rozwoju przedszkola złożonej przy powierzeniu funkcji dyrektora na lata 2012-2017
MISJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole wspiera prawidłowy rozwój dziecka w relacjach ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym, umożliwiając mu rozwijanie zainteresowań zgodnie z jego potencjałem rozwojowym.
- Przedszkole przygotowuje dzieci do pełnienia ról społecznych: roli członka grupy rówieśniczej, ucznia i członka społeczności lokalnej.
- Rodzice są współautorami i pełnymi członkami życia przedszkolnego.
- Nad rozwojem dzieci czuwa wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody pracy.
- Przedszkole umożliwia wyrównanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
- Każde dziecko ma możliwość osiągnięcia sukcesu na miarę własnych możliwości.
- Sprawiamy, że przedszkolaki czują się kochane, akceptowane i szczęśliwe.
WIZJA PLACÓWKI
- Przedszkole zapewnia opiekę i wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości, rozwijania zainteresowań oraz wzbogacania wiedzy o otaczającym świecie.
- Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka.
- Nasze przedszkole dba o zdrowy styl życia swoich wychowanków. Ogromną wagę przywiązujemy do aktywności ruchowej na powietrzu oraz zdrowego odżywiania.
- Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą tworząc przyjazną atmosferę, w której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
- Rozwija postawy patriotyczne dziecka poprzez wzmacnianie przynależności regionalnej i kultywowanie tradycji.
- Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami.
- Nasze przedszkole jest przyjazne dzieciom. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Pracujemy nad wyposażeniem naszej placówki w nowy sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i zabawki. Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.
DROGI PROWADZĄCE DO OSIĄGNIĘCIA WIZJI
- Dbamy o zdrowie naszych wychowanków i szanujemy środowisko przyrodnicze:
- Organizowanie cyklu zajęć i realizacja projektów tygodniowych o tematyce przyrodniczej tj. „Drzewa wokół nas”, „Sprzątanie świata”, „Ukwiecanie ogrodu przedszkolnego”, „Jak należy dbać o naszą Ziemię?”
- Organizowanie wycieczek autokarowych do różnych miejsc, gdzie dzieci poprzez spotkania z leśnikiem oraz innymi ciekawymi ludźmi poznają naturalne środowisko, zwierzęta, ich zwyczaje, wymagania, poznają różne gatunki roślin i uczą się współzależności od świata zwierząt i roślin (szanujemy pszczoły bez nich życie na Ziemi nie istnieje).
- Uświadamianie dzieciom, że czyste powietrze, zieleń, kwiaty, drzewa i cała przyroda ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i zadowolenie.
- Zaangażowanie dzieci i rodziców w akcje: „Pomagamy zwierzętom ze schroniska”, „Konkurs na ciekawy karmnik dla ptaków”, „Dokarmiamy ptaki zimą”- współpraca z różnymi instytucjami np. z Ligą Ochrony Przyrody, Stowarzyszeniem Ekologicznym „Etna”.
- Branie udziału w konkursach plastycznych o tematyce dotyczącej przyrody, środowiska i zdrowia.
- Przeprowadzenie akcji: „Zamień samochód na rower będziesz zdrowszy, będziesz EKO”.
- Realizacja programu „Kubusiowi przyjaciele natury”.
- Tworzenie w salach kącików przyrody z naturalnymi okazami, zmienianie ich w zależności od pory roku.
- Sadzenie i opiekowanie się kwiatami, każda grupa swoją rabatką w ogrodzie przedszkolnym.
- Przeprowadzanie bezpłatnych badań ortodontycznych, badań słuchu oraz przesiewowych badań mowy.
- Serwowanie posiłków opartych na naturalnych, nieprzetworzonych składnikach przygotowywanych w piecu konwekcyjno- parowym.
- Respektujemy w naszym przedszkolu akceptowany przez Rodziców system wartości:
- Organizowanie uroczystości dla dzieci, rodziców oraz członków rodziny: „Mikołajki”, „Wieczór kolęd”, „Dzień Babci i Dziadka”, „Bal Karnawałowy”, „Dzień Mamy i Taty”, „Święto Rodziny”, „Dzień dziecka”.
- Organizowanie czasu dla dzieci nie uczęszczających na religię.
- Stosowanie metod pracy z dziećmi wzmacniających wiarę w siebie, wyrabiających empatię, rozwijających samodzielne myślenie, kreatywność.
- Wprowadzanie kodeksów zachowania się dzieci: współdziałanie, wzajemna pomoc, używanie form grzecznościowych- proszę, przepraszam, dziękuję.
- Wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas posiłków.
- Dbanie o swoje rzeczy, podczas powrotu z podwórka odwieszanie ich na miejsce.
- Dokładne mycie rąk, wycieranie ręcznikiem.
- Stwarzamy dziecku możliwość rozwoju zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i zainteresowaniami
- Organizowanie oraz branie udziału w różnych konkursach: plastycznych, muzycznych, sportowych, recytatorskich- zachęcanie dzieci do udziału w nich, wyłanianie potencjalnych talentów
- Wykorzystywanie w codziennej pracy potencjału dziecka jako: organizatora, matematyka, przywódcy, mówcy- wzmacnianie jego wiary w dany mu talent poprzez przydzielanie odpowiednich zadań i zauważanie jego doskonałego wykonania
- Rozmowy z rodzicami na temat zauważonych zainteresowań dziecka, pokierowanie jego dalszym rozwojem w danym kierunku udzielając wskazówek rodzicom, którzy tego oczekują
- Stworzenie programu : „Fizyka dla smyka”- przeprowadzanie różnych doświadczeń przez dzieci pod kierunkiem nauczyciela, co rozbudza zainteresowania i wiedzę dzieci
- Udział w akcji „Cały Wrocław czyta”
- Jesteśmy przedszkolem, gdzie każde dziecko rozumie znaczenie zdrowia dla rozwoju człowieka i nie jest obojętne na piękno otaczającego nas świata
- Robienie soków owocowych przez każdą grupę w inny dzień tygodnia
- Codzienny dostęp do świeżych owoców i warzyw do gryzienia
- Uczestniczenie w programach: „Promocja zdrowia”, „Profilaktyka logopedyczna”, „Biały ząbek”
- Uświadamianie dzieciom, że zabawa i spacery są potrzebne dla prawidłowego rozwoju i zdrowia wszystkich ludzi, zachęcanie rodziców do przynoszenia kaloszy i pelerynek, aby można było wychodzić na podwórko czy spacer również wtedy gdy pada deszcz
- Uczestniczenie w „Spartakiadzie przedszkolaka”
- Organizowanie raz w tygodniu mini maratonów dla przedszkolaków (jesień, wiosna)
- Korzystanie z instytucji kultury i nauki, organizowanie wycieczek do miejsc przedstawiających rozwój techniki, architektury, sztuki
- Zachęcanie do wykonania różnych prac plastycznych, różnymi technikami, ukazując dzieciom piękno otaczającego nas świata
- Rozwijamy postawy patriotyczne dziecka poprzez wzmacnianie przynależności regionalnej i kultywowanie tradycji
- Słuchanie czytanych legend o Wrocławiu
- Branie udziału przez dzieci w Powitaniu Pierwszego Dnia Wiosny, poznawanie nazw i wyglądu pierwszych kwiatów
- Spacery po Wrocławiu tropem Wrocławskich Krasnali
- Branie udziału w przedstawieniach teatralnych wystawianych we Wrocławskim Teatrze Lalek i innych instytucjach kulturalnych- poznawanie tych obiektów
- Spacery po Rynku, poznawanie ważniejszych obiektów: Ratusz
- Wycieczki do muzeum, ZOO, Ogrodu Botanicznego
- Poznawanie parków: Szczytnicki, Południowy …
- Współpraca z filią Wyższej Szkoły Teatralnej z Krakowa
- Organizowanie akademii z okazji Święta Niepodległości oraz śpiewania pieśni patriotycznych przez wszystkich pracowników przedszkola
- Metody wykorzystywane w codziennej pracy
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- metodyka nauczania matematyki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
- metody aktywizujące
- aktywne słuchanie muzyki- Batti Strauss
- techniki twórczego myślenia
- Metoda edukacji przez ruch Doroty Dziamskiej
- Metoda nauki czytania Ireny Majchrzak
- Logorytmika
- Pedagogika zabawy
- Ćwiczenia grafomotoryczne H. Tymichowej
- Metoda twórczej ekspresji ruchowej C. Orfa i R. Labana
- Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne, bajkoterapia
- Elementy metody werbotonalnej wykorzystywane do terapii dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej
7.Opieka i wychowanie koncentruje się na:
- Indywidualnym i podmiotowym traktowaniu każdego dziecka
- Rozbudzaniu wiary we własne możliwości
- Organizowaniu środowiska umożliwiającego nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko oraz wdrażaniu do zachowań społecznie akceptowanych
- Rozbudzamy pozytywne relacje pomiędzy dzieckiem a nauczycielem
- Rozwijamy kompetencje społeczne dzieci poprzez współdziałanie i planowy proces wychowawczy oparty na wartościach
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
8.Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej i końcowej
- prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności
- rozmowy indywidualne z rodzicami
- wymiana doświadczeń ze specjalistami
- ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
- wspieranie rozwoju dzieci – ewaluacja działań ujętych w udzielonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej
9.Promocja placówki przez:
- Stronę internetową
- Udział w konkursach i prezentacjach
- Współpracę z instytucjami i ze środowiskiem
- Dbałość o estetykę zewnętrzną i wewnętrzną przedszkola
- Organizację imprez okolicznościowych
10.Formy współpracy z rodzicami
- Zebrania ogólne z rodzicami oraz spotkania z Radą Rodziców
- Zebrania grupowe
- Zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci
- Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora, rodzica
- Prowadzenie kącika dla rodziców m.in. informowanie o realizacji podstawy programowej, prezentacja wytworów dziecięcych, udzielanie porad logopedycznych
- Włączanie rodziców w organizację imprez okolicznościowych w przedszkolu
11. Absolwent przedszkola jest:
- Dojrzały emocjonalnie, aktywny, sprawny, pracowity
- Kulturalny, koleżeński, nie zachowuje się agresywnie, jest uspołeczniony
- Rozwiązuje na swoją miarę różnorodne problemy, w swoim i cudzym działaniu
- Radosny, otwarty na innych
- Propagatorem zdrowego stylu życia w rodzinie
- Szanuje środowisko przyrodnicze, żyje w przyjaźni z przyrodą
- Kocha swoją rodzinę, małą ojczyznę, swój kraj
- Jest twórczy i wrażliwy na piękno, i sztukę
- Ma poczucie własnej wartości, wierzy we własne możliwości
- Swobodnie wypowiada się na różne tematy, dba o własny rozwój
12. Zamierzenia do pracy na lata szkolne od 2014/2015 do 2018/2019
- Sukcesywne malowanie pomieszczeń przedszkola
- Dalsza modernizacja placu zabaw oraz zakup nowych urządzeń
- Systematyczna wymiana zabawek oraz gier edukacyjnych
- Wymiana podłóg w salach zabaw dla dzieci
- Zagospodarowanie pomieszczenia po mieszkaniu lokatorskim
- Wyposażenie każdej grupy w komputer stacjonarny
- Zdobycie przez nauczycieli kwalifikacji do nauczania języka angielskiego
- Oddzielenie ogrodu przedszkolnego od parkingu ogrodzeniem
- Comiesięczna organizacja dnia sportu na terenie placu zabaw
- Cotygodniowe maratony przedszkolaka