Koncepcja Pracy Przedszkola nr 107 „SŁONECZKO”
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w:
- Ustawie o Systemie Oświaty
 - Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego
 - Statucie Przedszkola Nr 107 Słoneczko
 - Zestawie programów realizowanych w przedszkolu
 - Rocznym Planie Pracy
 - Koncepcji dyrektora dotyczącej funkcjonowania i rozwoju przedszkola złożonej przy powierzeniu funkcji dyrektora na lata 2012-2017
 
MISJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole wspiera prawidłowy rozwój dziecka w relacjach ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym, umożliwiając mu rozwijanie zainteresowań zgodnie z jego potencjałem rozwojowym.
 - Przedszkole przygotowuje dzieci do pełnienia ról społecznych: roli członka grupy rówieśniczej, ucznia i członka społeczności lokalnej.
 - Rodzice są współautorami i pełnymi członkami życia przedszkolnego.
 - Nad rozwojem dzieci czuwa wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody pracy.
 - Przedszkole umożliwia wyrównanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
 - Każde dziecko ma możliwość osiągnięcia sukcesu na miarę własnych możliwości.
 - Sprawiamy, że przedszkolaki czują się kochane, akceptowane i szczęśliwe.
 
WIZJA PLACÓWKI
- Przedszkole zapewnia opiekę i wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości, rozwijania zainteresowań oraz wzbogacania wiedzy o otaczającym świecie.
 
- Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka.
 
- Nasze przedszkole dba o zdrowy styl życia swoich wychowanków. Ogromną wagę przywiązujemy do aktywności ruchowej na powietrzu oraz zdrowego odżywiania.
 
- Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą tworząc przyjazną atmosferę, w której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
 
- Rozwija postawy patriotyczne dziecka poprzez wzmacnianie przynależności regionalnej i kultywowanie tradycji.
 
- Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami.
 
- Nasze przedszkole jest przyjazne dzieciom. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Pracujemy nad wyposażeniem naszej placówki w nowy sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i zabawki. Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.
 
DROGI PROWADZĄCE DO OSIĄGNIĘCIA WIZJI
- Dbamy o zdrowie naszych wychowanków i szanujemy środowisko przyrodnicze:
 
- Organizowanie cyklu zajęć i realizacja projektów tygodniowych o tematyce przyrodniczej tj. „Drzewa wokół nas”, „Sprzątanie świata”, „Ukwiecanie ogrodu przedszkolnego”, „Jak należy dbać o naszą Ziemię?”
 - Organizowanie wycieczek autokarowych do różnych miejsc, gdzie dzieci poprzez spotkania z leśnikiem oraz innymi ciekawymi ludźmi poznają naturalne środowisko, zwierzęta, ich zwyczaje, wymagania, poznają różne gatunki roślin i uczą się współzależności od świata zwierząt i roślin (szanujemy pszczoły bez nich życie na Ziemi nie istnieje).
 - Uświadamianie dzieciom, że czyste powietrze, zieleń, kwiaty, drzewa i cała przyroda ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i zadowolenie.
 - Zaangażowanie dzieci i rodziców w akcje: „Pomagamy zwierzętom ze schroniska”, „Konkurs na ciekawy karmnik dla ptaków”, „Dokarmiamy ptaki zimą”- współpraca z różnymi instytucjami np. z Ligą Ochrony Przyrody, Stowarzyszeniem Ekologicznym „Etna”.
 - Branie udziału w konkursach plastycznych o tematyce dotyczącej przyrody, środowiska i zdrowia.
 - Przeprowadzenie akcji: „Zamień samochód na rower będziesz zdrowszy, będziesz EKO”.
 - Realizacja programu „Kubusiowi przyjaciele natury”.
 - Tworzenie w salach kącików przyrody z naturalnymi okazami, zmienianie ich w zależności od pory roku.
 - Sadzenie i opiekowanie się kwiatami, każda grupa swoją rabatką w ogrodzie przedszkolnym.
 - Przeprowadzanie bezpłatnych badań ortodontycznych, badań słuchu oraz przesiewowych badań mowy.
 - Serwowanie posiłków opartych na naturalnych, nieprzetworzonych składnikach przygotowywanych w piecu konwekcyjno- parowym.
 
- Respektujemy w naszym przedszkolu akceptowany przez Rodziców system wartości:
 
- Organizowanie uroczystości dla dzieci, rodziców oraz członków rodziny: „Mikołajki”, „Wieczór kolęd”, „Dzień Babci i Dziadka”, „Bal Karnawałowy”, „Dzień Mamy i Taty”, „Święto Rodziny”, „Dzień dziecka”.
 - Organizowanie czasu dla dzieci nie uczęszczających na religię.
 - Stosowanie metod pracy z dziećmi wzmacniających wiarę w siebie, wyrabiających empatię, rozwijających samodzielne myślenie, kreatywność.
 - Wprowadzanie kodeksów zachowania się dzieci: współdziałanie, wzajemna pomoc, używanie form grzecznościowych- proszę, przepraszam, dziękuję.
 - Wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas posiłków.
 - Dbanie o swoje rzeczy, podczas powrotu z podwórka odwieszanie ich na miejsce.
 - Dokładne mycie rąk, wycieranie ręcznikiem.
 
- Stwarzamy dziecku możliwość rozwoju zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i zainteresowaniami
 
- Organizowanie oraz branie udziału w różnych konkursach: plastycznych, muzycznych, sportowych, recytatorskich- zachęcanie dzieci do udziału w nich, wyłanianie potencjalnych talentów
 - Wykorzystywanie w codziennej pracy potencjału dziecka jako: organizatora, matematyka, przywódcy, mówcy- wzmacnianie jego wiary w dany mu talent poprzez przydzielanie odpowiednich zadań i zauważanie jego doskonałego wykonania
 - Rozmowy z rodzicami na temat zauważonych zainteresowań dziecka, pokierowanie jego dalszym rozwojem w danym kierunku udzielając wskazówek rodzicom, którzy tego oczekują
 - Stworzenie programu : „Fizyka dla smyka”- przeprowadzanie różnych doświadczeń przez dzieci pod kierunkiem nauczyciela, co rozbudza zainteresowania i wiedzę dzieci
 - Udział w akcji „Cały Wrocław czyta”
 
- Jesteśmy przedszkolem, gdzie każde dziecko rozumie znaczenie zdrowia dla rozwoju człowieka i nie jest obojętne na piękno otaczającego nas świata
 
- Robienie soków owocowych przez każdą grupę w inny dzień tygodnia
 - Codzienny dostęp do świeżych owoców i warzyw do gryzienia
 - Uczestniczenie w programach: „Promocja zdrowia”, „Profilaktyka logopedyczna”, „Biały ząbek”
 - Uświadamianie dzieciom, że zabawa i spacery są potrzebne dla prawidłowego rozwoju i zdrowia wszystkich ludzi, zachęcanie rodziców do przynoszenia kaloszy i pelerynek, aby można było wychodzić na podwórko czy spacer również wtedy gdy pada deszcz
 - Uczestniczenie w „Spartakiadzie przedszkolaka”
 - Organizowanie raz w tygodniu mini maratonów dla przedszkolaków (jesień, wiosna)
 - Korzystanie z instytucji kultury i nauki, organizowanie wycieczek do miejsc przedstawiających rozwój techniki, architektury, sztuki
 - Zachęcanie do wykonania różnych prac plastycznych, różnymi technikami, ukazując dzieciom piękno otaczającego nas świata
 
- Rozwijamy postawy patriotyczne dziecka poprzez wzmacnianie przynależności regionalnej i kultywowanie tradycji
 
- Słuchanie czytanych legend o Wrocławiu
 - Branie udziału przez dzieci w Powitaniu Pierwszego Dnia Wiosny, poznawanie nazw i wyglądu pierwszych kwiatów
 - Spacery po Wrocławiu tropem Wrocławskich Krasnali
 - Branie udziału w przedstawieniach teatralnych wystawianych we Wrocławskim Teatrze Lalek i innych instytucjach kulturalnych- poznawanie tych obiektów
 - Spacery po Rynku, poznawanie ważniejszych obiektów: Ratusz
 - Wycieczki do muzeum, ZOO, Ogrodu Botanicznego
 - Poznawanie parków: Szczytnicki, Południowy …
 - Współpraca z filią Wyższej Szkoły Teatralnej z Krakowa
 - Organizowanie akademii z okazji Święta Niepodległości oraz śpiewania pieśni patriotycznych przez wszystkich pracowników przedszkola
 
- Metody wykorzystywane w codziennej pracy
 
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
 - metodyka nauczania matematyki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
 - metody aktywizujące
 - aktywne słuchanie muzyki- Batti Strauss
 - techniki twórczego myślenia
 - Metoda edukacji przez ruch Doroty Dziamskiej
 - Metoda nauki czytania Ireny Majchrzak
 - Logorytmika
 - Pedagogika zabawy
 - Ćwiczenia grafomotoryczne H. Tymichowej
 - Metoda twórczej ekspresji ruchowej C. Orfa i R. Labana
 - Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne, bajkoterapia
 - Elementy metody werbotonalnej wykorzystywane do terapii dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej
 
7.Opieka i wychowanie koncentruje się na:
- Indywidualnym i podmiotowym traktowaniu każdego dziecka
 - Rozbudzaniu wiary we własne możliwości
 - Organizowaniu środowiska umożliwiającego nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko oraz wdrażaniu do zachowań społecznie akceptowanych
 - Rozbudzamy pozytywne relacje pomiędzy dzieckiem a nauczycielem
 - Rozwijamy kompetencje społeczne dzieci poprzez współdziałanie i planowy proces wychowawczy oparty na wartościach
 
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
8.Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
 - przeprowadzenie diagnozy wstępnej i końcowej
 - prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności
 - rozmowy indywidualne z rodzicami
 - wymiana doświadczeń ze specjalistami
 - ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
 - wspieranie rozwoju dzieci – ewaluacja działań ujętych w udzielonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej
 
9.Promocja placówki przez:
- Stronę internetową
 - Udział w konkursach i prezentacjach
 - Współpracę z instytucjami i ze środowiskiem
 - Dbałość o estetykę zewnętrzną i wewnętrzną przedszkola
 - Organizację imprez okolicznościowych
 
10.Formy współpracy z rodzicami
- Zebrania ogólne z rodzicami oraz spotkania z Radą Rodziców
 - Zebrania grupowe
 - Zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci
 - Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora, rodzica
 - Prowadzenie kącika dla rodziców m.in. informowanie o realizacji podstawy programowej, prezentacja wytworów dziecięcych, udzielanie porad logopedycznych
 - Włączanie rodziców w organizację imprez okolicznościowych w przedszkolu
 
11. Absolwent przedszkola jest:
- Dojrzały emocjonalnie, aktywny, sprawny, pracowity
 - Kulturalny, koleżeński, nie zachowuje się agresywnie, jest uspołeczniony
 - Rozwiązuje na swoją miarę różnorodne problemy, w swoim i cudzym działaniu
 - Radosny, otwarty na innych
 - Propagatorem zdrowego stylu życia w rodzinie
 - Szanuje środowisko przyrodnicze, żyje w przyjaźni z przyrodą
 - Kocha swoją rodzinę, małą ojczyznę, swój kraj
 - Jest twórczy i wrażliwy na piękno, i sztukę
 - Ma poczucie własnej wartości, wierzy we własne możliwości
 - Swobodnie wypowiada się na różne tematy, dba o własny rozwój
 
12. Zamierzenia do pracy na lata szkolne od 2014/2015 do 2018/2019
- Sukcesywne malowanie pomieszczeń przedszkola
 - Dalsza modernizacja placu zabaw oraz zakup nowych urządzeń
 - Systematyczna wymiana zabawek oraz gier edukacyjnych
 - Wymiana podłóg w salach zabaw dla dzieci
 - Zagospodarowanie pomieszczenia po mieszkaniu lokatorskim
 - Wyposażenie każdej grupy w komputer stacjonarny
 - Zdobycie przez nauczycieli kwalifikacji do nauczania języka angielskiego
 - Oddzielenie ogrodu przedszkolnego od parkingu ogrodzeniem
 - Comiesięczna organizacja dnia sportu na terenie placu zabaw
 - Cotygodniowe maratony przedszkolaka
 

